Kateheza, v kateri smo prisluhnili odlomkom iz njegove trinajste krstne kateheze, je bila na sporedu 9. marca 2024 ob 21h v sklopu sobotnega duhovnega večera. Pripravil jo je p. Benjamin Bevc DJ, prevajalec in pisec spremne besede omenjenega prevoda.
Na tej povezavi je obravnavano besedilo Cirilove kateheze v formatu PDF.
Na tej povezavi je mogoče prenesti zvočni posnetek kateheze v formatu MP3 (desni klik, shrani kot).
Tukaj pa katehezo lahko neposredno poslušate.
~ - ~ - ~
Ciril Jeruzalemski
Trinajsta krstna kateheza
(odlomki)
Resničnost križanja
4. Jezus je torej resnično trpel za vse ljudi. Križ namreč ni navidezen, ker je potem navidezno tudi odkupljenje. Smrt ni namišljena, ker je potem tudi odrešenje le bajka. Če je smrt namišljena, govorijo resnico tisti, ki pravijo: Spomnili smo se, da je tisti zapeljevalec, ko je bil še živ, rekel: »Po treh dneh bom vstal.« Trpljenje je torej resnično; resnično je bil namreč križan in tega se ne sramujemo. Križan je bil, in tega ne zanikamo, ampak temu raje ponosno pritrjujemo. Če bi namreč zdaj zanikal, bi me zavrnila ta Golgota, blizu katere se zdaj nahajamo. Zavrnil bi me les križa, ki je bil od tod kasneje po koščkih razdeljen po vsem svetu.
Priznavam križ, ker poznam vstajenje. Če bi namreč ostal križan, ga verjetno ne bi priznaval, saj bi se najbrž hitro skril skupaj s svojim učiteljem. Ker pa je križu sledilo vstajenje, me ni sram pripovedovati o njem.
Zaharijeva prerokba o dnevu in noči
24. Kristus je bil torej križan za nas, potem ko je bil sojen ponoči, ko je bilo mraz in je bila zato poleg pripravljena žerjavica. Križan je bil ob tretji uri; od šeste do devete ure se je stemnilo, od devete ure pa je bilo spet svetlo. Ali je tudi to zapisano? Preiščimo. Zaharija pravi: Tisti dan se bo zgodilo: en dan ne bo svetlobe, mraz bo in zmrzal – mraz zato, ker se je Peter grel –, in tisti dan je znan Gospodu. Kako torej, ali mu drugi niso znani? Mnogo je dni, a to je dan Gospodove potrpežljivosti, dan, ki ga je naredil Gospod. In tisti dan je znan Gospodu, ne dan in ne noč. Kaj pomeni ta prerokova uganka? Tisti dan ni ne dan ne noč. Kako ga bomo torej poimenovali? Evangelij pojasnjuje to, o čemer govorimo. Ni bil dan, saj sonce ni enakomerno sijalo od svojega vzhoda do zahoda, ampak se je stemnilo sredi dne, od šeste do devete ure. Vmes je vpadla tema, Bog pa je temo imenoval noč. Zato ni bil ne dan ne noč. Kajti ni bilo ves dan svetlo, da bi se imenoval dan, in ni bilo ves dan temno, da bi se imenoval noč, ampak je po deveti posijalo sonce. Tudi to je prerok napovedal, saj je potem, ko je dejal: ne dan ne noč, dodal: in ob večeru bo svetloba. Vidiš prerokovo natančnost? Vidiš resnico vnaprej zapisanega?
Golgota je središče zemlje
28. Na križu je iztegnil roke, da bi zaobjel meje sveta. Golgota je namreč sámo središče zemlje. To niso moje besede, ampak je prerok dejal: Povzročil si odrešenje sredi zemlje. Človeške roke je iztegnil on, ki je s svojimi duhovnimi rokami utrdil nebo. In bile so pribite z žeblji, da bi skupaj s človeškostjo, oprtano z grehi ljudi in pribito na les križa, umrl tudi greh, mi pa bi vstali v pravičnosti. Ker je namreč smrt prišla po enem človeku, je tudi življenje prišlo po enem človeku, Odrešeniku, ki se je sam odločil umreti. Spomni se namreč besed: Oblast imam, da dam svoje življenje, in oblast imam, da ga spet prejmem.
Dobri razbojnik
30. O razbojnikih, ki sta bila križana skupaj z njim, je rečeno: Bil je prištet med prestopnike. Oba sta bila prej prestopnika, toda eden je prenehal biti takšen. Drugi pa je do konca ostal prestopnik, zakrknjen za odrešenje, in čeprav so bile njegove roke pribite, je njegov jezik udarjal z bogokletji. Judje, ki so šli mimo, so zmajevali z glavami in sramotili Križanega, s čimer so izpolnili, kar je pisano: Vidijo me, majejo s svojo glavo. Eden ga je sramotil skupaj z njimi, drugi pa je grajal sramotilca. In konec življenja je bil zanj začetek poboljšanja, izročitev duše in vnaprejšnje prejetje odrešenja. Potem ko je pograjal onega, je rekel: Spomni se me, Gospod. »Nate se obrača moja beseda; pusti tega, oči njegovega uma so sprijene, mene pa se spomni. Ne pravim: ‚Spomni se mojih del,‘ saj se jih bojim. Vsak človek je naklonjen svojemu sopotniku; skupaj s tabo sem na poti v smrt. Spomni se me, svojega sopotnika. Ne pravim: ‚Zdaj se me spomni,‘ ampak: Spomni se me, ko prideš v svoje kraljestvo!«
31. Kakšna moč te je razsvetlila, razbojnik? Kdo te je naučil počastiti njega, ki je bil zasmehovan in križan skupaj s teboj? O večna luč, ki razsvetljuje tiste, ki so v temi! Zato si tudi upravičeno slišal: Bodi pogumen. Ne zato, ker bi te tvoja dela mogla navdajati s pogumom, ampak zato, ker je navzoč kralj, ki odpušča. Mnogo časa je bilo potrebnega za prošnjo, milost pa je bila takojšnja. »Resnično, povem ti: Danes boš z menoj v raju, ker si danes poslušal moj glas in nisi zakrknil svojega srca. V hipu sem izrekel sodbo zoper Adama, v hipu sem ti odpustil. Njemu je bilo rečeno: Na dan, ko bosta jedla z njega, bosta umrla, ti pa si bil danes poslušen po veri, danes je tvoje odrešenje. Oni je po lesu padel, ti pa si bil po lesu vpeljan v raj. Ne boj se kače, ne bo te izgnala, padla je namreč z neba. In ne pravim ti ‚danes boš odšel‘, ampak danes boš z menoj. Bodi pogumen, ne boš izgnan. Ne boj se plamenečega meča, ki se boji Gospodarja.« O velika in neopisljiva milost! Zvesti Abraham še ni vstopil, razbojnik pa že vstopa. Mojzes in preroki še niso vstopili, protipostavni razbojnik pa že vstopa. Že pred teboj se je temu čudil Pavel, ko je dejal: Kjer se je pomnožil greh, se je še veliko bolj pomnožila milost. Oni, ki so prenašali vročino dneva, še niso vstopili, on, ki je prišel ob enajstih, pa je že vstopil. Nihče naj ne godrnja zoper hišnega gospodarja, ker pravi: Prijatelj, ne delam ti krivice. Ali ne smem storiti s svojim, kar hočem? Razbojnik je želel ravnati pravično, a ga je prehitela smrt. »Ne pričakujem samo del, ampak odobravajoče sprejemam tudi vero. Prišel sem past med lilijami, prišel sem past po vrtovih. Našel sem izgubljeno ovco in si jo zadel na svoje rame.« On veruje, saj je sam rekel: Zablodil sem kakor izgubljena ovca. Gospod, spomni se me, ko prideš v svoje kraljestvo!
Znamenje križa
36. Ne sramujmo se torej izpovedati Križanega! S prsti pogumno zaznamujmo čelo s pečatom križa. Na vseh stvareh naj bo križ: na kruhu, ki ga jemo, na pijači, ki jo pijemo, na vhodih, na izhodih, pred spanjem, ko ležemo spat in ko se zbudimo, ko potujemo in ko počivamo. Križ je močna obramba, dana zastonj zaradi revnih, brez napora zaradi šibkih, saj gre za milostni Božji dar, za znamenje vernih in strah demonov. Na njem je namreč Bog slavil zmago nad njimi in jih javno izpostavil. Ko zagledajo križ, se spomnijo Križanega. Bojijo se njega, ki je zmaju zdrobil glave. Ne zaničuj pečata zato, ker je zastonjski dar, ampak zaradi tega še bolj ceni dobrotnika.
Prevedel Sergej Valijev
Ciril Jeruzalemski. Krstne in mistagoške kateheze. Ljubljana, KUD Logos 2023, 197–217.
Lk 23,43. Teh besed ne najdemo v sprejetem besedilu Nove zaveze, jih pa prinaša Bezov kodeks iz 5. stoletja.
]]>
Kateheza, v kateri smo premolili nekaj njegovih spokornih molitev in se tako uvajali v post, je bila na sporedu 10. februarja 2024 ob 21h v sklopu sobotnega duhovnega večera. Pripravil jo je br. Miran Špelič OFM.
Na tej povezavi so Gregorijeve molitve v formatu PDF.
Na tej povezavi je mogoče prenesti zvočni posnetek kateheze v formatu MP3 (desni klik, shrani kot).
Tukaj pa katehezo lahko neposredno poslušate.
]]>V abecedni zbirki izrekov svetih puščavnikov je zaradi črke A in zaradi pomembnosti na prvem mestu. Njegovi izreki in anekdote so se kot dragoceni vzgojni biseri predajali iz roda v rod. Tudi v današnjih digitalnih puščavah nam lahko ponudijo bogat pouk, če se jih le lotimo razbirati na ustrezen način.
Kateheza, v kateri smo prebirali Antonove apoftegme, je bila na sporedu 13. januarja 2024 ob 21h v sklopu sobotnega duhovnega večera. Pripravil jo je br. Miran Špelič OFM.
Na tej povezavi so Antonove apoftegme, še malo več kot v katehezi.
Na tej povezavi je mogoče prenesti zvočni posnetek kateheze v formatu MP3 (desni klik, shrani kot).
Tukaj pa katehezo lahko neposredno poslušate.
~ - ~ - ~
]]>Katehezi, v kateri smo prebrali Viktorinove razlage pisem, sta bili na sporedu, prva 11. novembra 2023 in druga 9. decembra ob 21h v sklopu sobotnega duhovnega večera. Pripravil ju je br. Miran Špelič OFM.
Na tej povezavi je svetopisemsko besedilo iz knjige Razodetja na biblija.net.
Na tej povezavi je Viktorinova razlaga teh pisem.
Tukaj pa boste lahko neposredno poslušali prvo katehezo
in tukaj drugo katehezo.
]]>Kateheza, v kateri smo prebrali celotno pismo Tralcem, je bila na sporedu 14. oktobra 2023 ob 21h v sklopu sobotnega duhovnega večera. Pripravil jo je br. Miran Špelič OFM.
Na tej povezavi je celotno Ignacijevo pismo Tralcem.
Na tej povezavi je mogoče prenesti zvočni posnetek v formatu MP3 (desni klik, shrani kot).
Tukaj pa lahko katehezo neposredno poslušate.
]]>Kateheza je bila na sporedu 9. septembra 2023 ob 21h v sklopu sobotnega duhovnega večera. Pripravil jo je br. Jan Dominik Bogataj OFM, ki je besedila tudi prevedel.
Na tej povezavi so predstavljeni odlomki iz Tertulijanovih del, obravnavanih v tej katehezi.
Na tej povezavi je mogoče prenesti zvočni posnetek v formatu MP3 (desni klik, shrani kot).
Tukaj pa lahko katehezo neposredno poslušate.
- ~ - ~ -
]]>Na tej povezavi je knjigo mogoče naročiti.
Kateheza je bila na sporedu 12. avgusta 2023 ob 21h v sklopu sobotnega duhovnega večera. Pripravil jo je br. Jan Dominik Bogataj OFM, ki je besedila tudi prevedel.
Na tej povezavi so predstavljeni odlomki iz Služebnika.
Na tej povezavi je mogoče prenesti zvočni posnetek v formatu MP3 (desni klik, shrani kot).
Tukaj pa lahko katehezo neposredno poslušate.
- ~ - ~ -
‡
BOŽJA LITURGIJA
Bizantinsko-slovanski obred
Kerubski spev
Mi, ki kêrube skrivnostno predstavljamo in prepevamo oživljajoči Trojici trikrat sveto pesem, odvrzimo sedaj vsako posvetno skrb.
Da sprejmemo Kralja vsega stvarstva, ki ga nevidno nosijo angelski zbori. Aleluja, aleluja, aleluja.
Tiha molitev duhovnika med kerubsko pesmijo
Nihče od teh, ki so vklenjeni v telesne pohote in naslade, ni vreden, da pristopi ali se približa ali služi tebi, Kralj slave, kajti tebi služiti je nekaj velikega in strašnega celo samim nebeškim močem. Vendar pa si se zaradi svojega neizrekljivega in neizmernega človekoljubja učlovečil, ne da bi se pri tem spremenil ali zamenjal svoje bistvo, ter si nam postal naš veliki duhovnik in si nam kot Vladíka vsega izročil sveto opravilo te javne in nekrvave daritve. Ti edini, Gospod, naš Bog, vladaš nebesom in zemlji ter sediš na kêrubskem prestolu, ti si Gospod sêrafov in Kralj Izraela, ti si edini sveti in prebivaš v svetih. Tebe torej prosim, edinega dobrega in naklonjenega za uslišanje: ozri se name, svojega grešnega in nekoristnega služabnika, in očisti mojo dušo in srce slabe vesti. Po moči svojega Svetega Duha me usposobi, da odet z milostjo duhovništva pristopim k tej tvoji sveti mizi ter posvetim tvoje sveto in prečisto Telo in častítljivo Kri. K tebi prihajam in priklanjam svojo glavo ter te prosim: ne obrni svojega obličja od mene niti me ne odrini od svojih otrok, temveč mi daj milost, da ti, tvoj grešni in nevredni služabnik, prinesem te darove. Ti, Kristus, naš Bog, si namreč tisti, ki daruje in je darovan, ki sprejema in se razdaja, tebi izkazujemo slavo, s tvojim brezpočelnim Očetom in s tvojim presvetim in dobrim in oživljajočim Duhom, zdaj in vselej in na veke vekov. Amen.
Odlomek anafore iz bogoslužja svetega Bazilija
Vladíka vseh, Gospod, Bog Oče, vsemogočni in vreden poklona; res se spodobi in je pravično in lepo, da te zaradi tvojega prelepega veličastva hvalimo, ti pojemo, te slavimo, se ti klanjamo, se ti zahvaljujemo in proslavljamo tebe, edinega resničnega Boga, ter ti s skrušenim srcem in ponižnim duhom darujemo to našo duhovno daritev, kajti ti si nam dal spoznati svojo resnico. In kdo more opisati tvojo moč, razglasiti vso tvojo slavo ali oznaniti vsa tvoja dela v vsakem času! Vladíka vseh, Gospod nebes in zemlje in vsega stvarstva, vidnih in nevidnih reči, ki sediš na prestolu slave in se oziraš v globine: ti si večen, neviden, nedoumljiv, neizrekljiv in nespremenljiv, Oče našega Gospoda Jezusa Kristusa, velikega Boga in Odrešenika, našega upanja, ki je izraz tvoje ljubezni, pečat istolíkosti, podoba Očeta, živa Beseda, resnični Bog, predvečna modrost, življenje, posvečenje, moč, prava luč, v kateri se je razodel Sveti Duh – Duh resnice, dar posinovljenja, poroštvo prihodnje dediščine, začetnik večnih dobrot, oživljajoča moč, praizvor posvečenja; po njem okrepljena ti služi vsaka duhovna in umna stvar ter ti prepeva večni slavospev, kajti vse je tvoja last. Tebe hvalijo angeli, nadangeli, prestoli, gospostva, vladarstva, oblasti, moči in mnogooki kêrubi, tebe obdajajo sêrafi, s šestimi perutmi eni, s šestimi perutmi drugi: z dvema perutma si zakrivajo svoje obličje, z dvema noge in z dvema letajo ter neprestano vzklikajo drug drugemu glasne slavospeve.
* * *
S temi blaženimi močmi, človekoljubni Vladíka, tudi mi grešniki kličemo in govorimo: resnično si svet in presvet in veličastvo tvoje svetosti nima meja. Svet si v vseh svojih delih, kajti s pravičnostjo in pravo razsodbo si vse izvršil nad nami. Ustvaril si človeka iz zemeljske prsti in ga oblikoval po svoji podobi, o Bog. Postavil si ga v raj veselja ter mu obljubil nesmrtno življenje in uživanje večnih dobrot za izpolnjevanje tvojih zapovedi. Ker pa ni poslušal tebe, pravega Boga, ki si ga ustvaril, in se je pustil zapeljati lažnivi kači, je umrl zaradi svoje pregrehe in izgnal si ga, o Bog, s svojo pravično sodbo iz raja na ta svet ter ga vrnil zemlji, iz katere je bil vzet. Dal si mu prerojenje v zveličanje po samem tvojem Kristusu. Nisi uničil, o Dobri, svoje stvari, nisi pozabil dela svojih rok, temveč si ga zaradi svoje milosrčne milosti mnogokrat obiskal: preroke si pošiljal, čudeže si delal po svojih svetnikih, ki so ti v vsakem rodu všeč, govoril si nam po ustih svojih služabnikov prerokov in nam napovedal prihodnje odrešenje. Dal si nam zapovedi v pomoč in nam postavil angele za varuhe. Ko pa je prišla dopolnitev časov, si nam spregovoril po svojem Sinu samem, s katerim si osnoval vekove. On je odsvit tvoje slave, očrt tvoje hipostaze, ki vse vzdržuje z besedo svoje moči, a nima za plen enakosti s teboj, Bog in Oče. Čeprav je večni Bog, je prišel na zemljo in prebival z ljudmi. V sveti Devici se je učlovečil, se izpraznil, sprejel podobo hlapca in postal podoben našemu bednemu telesu, da bi nas napravil podobne svojemu veličastvu. Ker je po človeku prišel greh na svet in z grehom smrt, je tvoj edinorojeni Sin, ki je v tvojem naročju, Bog in Oče, in je bil rojen iz žene, svete Bogoródice in vedno device Marije, in je bil pod postavo, blagovolil obsoditi greh s svojim telesom, da tisti, ki so umrli v Adamu, oživijo v tvojem Kristusu. Živel je na tem svetu, dal zveličavne nauke, nas odvrnil od lažnivega malikovalstva in nas privedel k spoznanju tebe, pravega Boga in Očeta. Izbral nas je za svoje izvoljence, kraljevo duhovništvo in svet rod. Očistil nas je z vodo in posvetil s Svetim Duhom. Izročil se je kot odkupnina za smrt, v kateri smo ječali, prodani zaradi greha. S križem je šel v pekel, da bi vse napolnil s samim seboj in ozdravil smrtne bolezni. Vstal je tretji dan in vsemu mesu pokazal pot k vstajenju od mrtvih, kajti nemogoče je bilo, da bi bil Začetnik življenja podvržen uničenju. On je prvenec umrlih, prvorojenec izmed mrtvih, da bi tako bil sam vse in med vsemi prvi. Šel je v nebesa, sedi v višavah na desnici tvojega veličastva in se bo zopet vrnil, da povrne vsakomur po njegovih delih. Zapustil nam je v spomin svojega zveličavnega trpljenja to, kar smo darovali po njegovi zapovedi. Ko je hoté šel v prostovoljno, nikdar pozabno in oživljajočo smrt, je v noči, ko se je predal za življenje sveta, vzel kruh v svoje svete in prečiste roke, daroval tebi, Bogu in Očetu, se zahvalil, blagoslovil, posvetil, razlomil.
Tropar za praznik Zaspanja presvete Bogoródice (15. avgusta)
Z rojstvom si ohranila svoje devištvo, z zaspanjem nisi zapustila sveta, Bogoródica. V življenje si se preobrazila, Mati resničnega življenja, in s svojimi molitvami naše duše rešuješ smrti.
]]>
Zenon Veronski († 371), po rodu iz severne Afrike, je po učiteljski karieri postal menih, dokler ga niso leta 362 izbrali za veronskega škofa. Najstarejši podatki o njem izvirajo iz pisem Ambrozija Milanskega. Ohranjenih je okoli 90 njegovih govorov, kasneje pa se je napletlo o njem mnogo legend, tudi o mučeniški smrti, ki pa v tistem času ni verjetna in tudi ni potrjena od sodobnikov.
V tem biseru krščanske retorike nagovarja tiste, ki bodo prejeli krst, in poda kratko katehezo na podlagi dvanajstih znamenj zodiaka. Različna ozvezdja ponujajo namige za vzporednice s Kristusovimi deli in zgodovino odrešenja. Po analogiji s tem, kar je bilo v navadi ob novem rojstvu, da so namreč pogledali, pod kakšnimi zvezdami se je rodil otrok, Zenon zdaj svojim katehumenom, prerojenim v krstu, ponuja »krščanski horoskop«, edinega, ki ga bodo smeli in morali upoštevati novokrščenci, ko bodo sprejeli vero v Jezusa Kristusa.
Kateheza je bila na sporedu 8. julija 2023 ob 21h v sklopu sobotnega duhovnega večera.
Na tej povezavi je obravnavani odlomek iz Zenonovega govora novokrščencem.
Na tej povezavi je mogoče prenesti zvočni posnetek v formatu MP3 (desni klik, shrani kot).
Tukaj pa lahko katehezo neposredno poslušate.
~ ~ ~
]]>