73. oddaja: Beda Častitljivi moli Magnificat

BedaSv. Beda Častitljivi (672-735), angleški benediktinec, ki je od malega vse življenje prebil v samostanu, je s svojim branjem in pisanjem objel ves tedaj poznani svet. Poleg Cerkvene zgodovine angleškega ljudstva, ki je prevedena tudi v slovenščino, je predvsem razlagal Sveto pismo in poučeval menihe. V pričujoči majski katehezi bomo prisluhnili njegovemu pogledu na Marijin magnificat iz Razlage Lukovega evangelija.

Kateheza je bila na sporedu 11. maja 2019 ob 21h v sklopu sobotnega duhovnega večera.

Tu je na voljo besedilo prebranega odlomka v formatu PDF.

Na tej povezavi bo mogoče prenesti zvočni posnetek v formatu MP3 (desni klik, shrani kot).

Tu pa lahko katehezo tudi neposredno poslušate.

 

- ~ - ~ -

 

Sv. Beda Častitljivi

Razlaga Lukovega evangelija I, 1

MagnificatVstopila je v Zaharijevo hišo in pozdravila Elizabeto.

Nauči se, devica, Marijine ponižnosti, da boš lahko čista po telesu in predana v srcu. Mlajša obišče starejšo, devica pozdravi ženo. Spodobi se namreč devici, da bolj ko je čista, bolj naj bo ponižna in spoštljiva do starejših; ko razglaša ponižnost, naj s tem priporoča tudi držo čistosti. Drugače prihaja Gospod k Janezu kot Marija prihaja k Elizabeti. Ona prihaja k njej, da bi se napolnila s Svetim Duhom, on pa k njemu, da bi se posvetil s krstom. Ponižanje starejših je zagotovo povišanje mlajših.

Potem sledi: Ko je Elizabeta slišala Marijin pozdrav in, kar je dalje.

Premisli različen pomen posameznih izrazov: Elizabeta je prva slišala glas, a milost je prvi občutil Janez; ona je slišala po naravni poti, ta se je vzradoval na skrivnosten način; ona je zaznala Marijin prihod, on Gospodovega; ženi govorita o milosti, otroka pa v njima delujeta in uresničujeta skrivnost milosti, ki osrečuje obe materi. Prevzeti od duha otrok pa materi oznanjata dvojni čudež. Otrok se je vzradoval, mater je napolnil Duh. Mati ni bila prej napolnjena kakor sin, a ko je sina napolnil Sveti Duh, je napolnil tudi mater.

In vzkliknila je z močnim glasom in rekla: Blagoslovljena si med ženami, in kar sledi.

Omeniti velja, da se navedeno prerokovanje o Kristusu ne izpolni samo s stvarnimi čudeži, ampak tudi s svojskimi besednimi izrazi. On je namreč sad, ki je bil s prisego obljubljen očaku Davidu: Od sadu tvojega telesa bom posadil na svoj prestol. Obenem opazimo, da Marijo blagoslavlja Elizabeta z isto besedo kot Gabriel, saj jo častijo tako angeli kot ljudje in se jo pokaže, da je bolj izbrana kot katerakoli druga žena.

In od kod meni to, da pride k meni mati mojega Gospoda?

Ne sprašuje, kakor da ne bi vedela, kar je očitno spoznala po Svetem Duhu, da jo namreč pozdravlja Gospodova mati, in jo blagruje zaradi njenega otroka, ampak je prevzeta od novosti čudeža. Zato ne pripisuje te časti svojim zaslugam, ampak jo razume kot Božji dar.

Glej, ko je prišel glas tvojega pozdrava, in kar sledi.

Elizabeta se je sramovala bremena starševstva, doklej ji je bila neznana skrivnost vere. Toda ona, ki se je skrivala, ker je spočela sina, se je začela ponašati, da bo rodila preroka. In ona, ki se je prej sramovala, zdaj blagoslavlja. In ona, ki je prej dvomila, je zdaj utrjena v veri. Glej, je rekla, ko je namreč prišel glas tvojega pozdrava do mojih ušes, je od veselja poskočilo dete v mojem telesu. Torej je z močnim glasom vzkliknila, ko je zaznala Gospodov prihod, ker je verovala v rojstvo po veri. Ni namreč razloga za sramežljivost, kjer podarjeno in ne izsiljeno rojstvo preroka prinese vero.

Blagor ji, ki je verovala, izpolnilo se bo, in kar sledi.

Poglej, da Marija ni dvomila, ampak je verovala in zato dosegla sad vere. Blagor ji, je rekla, ki je verovala. Resnično je blažena, saj je odličnejša od duhovnika. Ko je duhovnik zatajil, je devica popravila napako. Nič čudnega ni, če je Gospod, ko je hotel odrešiti svet, začel svoje delovanje pri materi. Tako je ona, po kateri se je za vse ljudi pripravljalo odrešenje, prva zajela sad odrešenja pri svojem Sinu. Podobno velja omeniti, s kakšno milostjo je obdaril Elizabetinega duha, ko je Marija vstopila k njej, saj jo je po preroškem duhu razsvetlil glede preteklosti, sedanjosti in prihodnosti. Ko namreč reče: Blagor ji, ki je verovala, očitno kaže, da je po Duhu zvedela za besede angela, ki jih je ta spregovoril Mariji. Ko dodaja: Izpolnilo se bo, kar ti je povedal Gospod, predvidi, kaj se bo zgodilo v prihodnosti. Ko pa jo poimenuje kot Mater mojega Gospoda, s tem razume, da nosi v telesu odrešenika človeškega rodu.

Prevedel br. Miran Špelič OFM

Magnificat

72. oddaja: Kromacij Oglejski o Jezusovih in naših skušnjavah

KromacijSv. Kromacij Oglejski (335/340 - 406/407) je bil škof v Ogleju v času največjega razcveta krščanske skupnosti v tej severnojadranski metropoli. Ker je mesto propadlo kmalu po Kromaciju, so se tudi njegova dela izgubila in razgubila. Sredi prejšnjega stoletja se je sprožil pravi plaz odkrivanja in iz 18 dotlej poznanih govorov smo jih dobili skupaj več kot sto. Ves njegov opus je od nedavnega na voljo tudi v slovenskem prevodu (Celjska Mohorjeva).  V pričujoči Razpravi o Matejevem evangeliju razlaga Jezusove skušnjave v povezavi z našimi.

Kateheza je bila na sporedu 9. marca 2019 ob 21h v sklopu sobotnega duhovnega večera.

Tu je na voljo besedilo prebranega odlomka v formatu PDF.

Na tej povezavi je mogoče prenesti zvočni posnetek v formatu MP3 (desni klik, shrani kot).

Tu pa lahko katehezo tudi neposredno poslušate.

~ - ~ - ~

Preberi več

71. oddaja: Fortunacijan Oglejski o obilnem ulovu

Link: http://oddaje.ognjisce.si/ocetjevveri/2019/02/10/71-oddaja-fortunacijan-oglejski-o-obilnem-ulovu

FortunacijanFortunacijan Oglejski (ok. 300 – ok. 370) je bil škof afriškega rodu, ki pa je bil na čelu oglejske krščanske skupnosti v letih med ok. 340 in ok. 370. Njegov lik in delo sta nam bolj poznana šele v zadnjem času, ko je l. 2012 Lukas J. Dorfbauer v kölnski stolni knjižnici v rokopisu z začetka 9. stol. odkril dotedaj izgubljeno Fortunacijanovo delo Commentarii in evangelia (Razlage evangelijev).

Delo naj bi kmalu izšlo tudi slovenščini. V tej oddaji prebiramo njegovo razlago evangeljske pripovedi o obilnem ulovu (Lk 5,1-11).

Kateheza, ki jo je pripravil br. Jan Dominik Bogataj, je bila na sporedu 9. februarja 2018 ob 21h v sklopu sobotnega duhovnega večera.

Jan Dominik Bogataj Tu je na voljo besedilo prebranega odlomka v formatu PDF.

Na tej povezavi je mogoče prenesti zvočni posnetek v formatu MP3 (desni klik, shrani kot).

Tu pa lahko katehezo tudi neposredno poslušate.

Preberi več

70. oddaja: Bazilij Veliki o nesreči bogastva

Link: http://oddaje.ognjisce.si/ocetjevveri/2019/02/10/70-oddaja-bazilij-veliki-o-nesre-i-bogastva

Bazilij VelikiBazilij Veliki (330 - 379), iz premožne krščanske kapadoške družine, je po študiju in umiku v samoto prevzel vodenje škofije v Cezareji, prestolnici Kapadokije. Razdal je svoje imetje, poskrbel za uboge in k temu v svojih homilijah vabil tudi druge vernike.

Kateheza je bila na sporedu 12. januarja 2019 ob 21h v sklopu sobotnega duhovnega večera.

Tu je na voljo besedilo prebranega odlomka v formatu PDF.

Na tej povezavi je mogoče prenesti zvočni posnetek v formatu MP3 (desni klik, shrani kot).

Tu pa lahko katehezo tudi neposredno poslušate.

 

Preberi več

69. oddaja: Efrem Sirski moli k brezmadežni Bogorodici

Efrem SirskiEfrem Sirski (ok. 306 - 373), sirskih, to je semitskih korenin, je svojo bogato učenost predstavil v pesniški obliki. Napisal je več kot 400 zelo obsežnih himn. Kot begunec pred Perzijci se je moral seliti iz Nisibisa v Edeso, kjer je nadaljeval svoje poučevanje. Vse življenje je iz skromnosti ostal diakon. Prislužil si je naziv "harfa Svetega Duha".

V svojih homilijah in himnah pogosto časti tudi Marijo; pred nami je ravno takšno njegovo besedilo, ki časti Bogorodico kot brezmadežno.

Kateheza je bila na sporedu 8. decembra 2018 ob 21h v sklopu sobotnega duhovnega večera.

Tu je na voljo besedilo prebranega odlomka v formatu PDF.

Na tej povezavi je mogoče prenesti zvočni posnetek v formatu MP3 (desni klik, shrani kot).

Tu pa lahko katehezo tudi neposredno poslušate.

~ - ~ - ~

Preberi več